ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑjohnny


Η οδική ασφάλεια είναι το “Α” λαι το “Ω” στην οδήγηση. Στις ενότητες μας θα βρείς χρήσιμες συμβουλές για βασικά θέματα οδικής ασφάλειας.

Υπερβολική ταχύτητα

Η υπερβολική ταχύτητα ευθύνεται για το 1/3 του συνόλου των ατυχημάτων ή δυστυχημάτων που σημειώνονται στους δρόμους, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του τομέα μεταφορών του ΟΟΣΑ, με αποτέλεσμα τα όρια ταχύτητας να συνδέονται άμεσα με τη θνησιμότητα και τους σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία.

Επιθετική οδήγηση

Κατά μέσο όρο, περίπου 1.500 άνθρωποι (άντρες, γυναίκες και παιδιά) χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, ως αποτέλεσμα επιθετικής οδήγησης. Στην Ελλάδα, με βάση στοιχεία που προκύπτουν από διάφορες μετρήσεις και έρευνες, διαπιστώνεται ότι η επιθετική οδήγηση είναι από τις πρώτες αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων. Ο αριθμός των οδηγών που εκνευρίζονται και εκφράζουν το θυμό και την επιθετικότητά τους όταν βρίσκονται στο τιμόνι, αυξάνεται. Οι περισσότεροι οδηγοί που εμπλέκονται σε επιθετική οδήγηση είναι άνδρες ηλικίας μεταξύ 18 και 26 ετών. Όμως το πρόβλημα μπορεί να παρουσιαστεί σε οδηγούς (άνδρες ή γυναίκες) οποιασδήποτε ηλικίας, εάν βρεθούν σε ορισμένες καταστάσεις ή είναι σε κακή ψυχολογική διάθεση.

Νέοι οδηγοί

Οι θάνατοι λόγω οδικών δυστυχημάτων αυξάνονται τα τελευταία χρόνια, ενώ πολλαπλασιάζονται και οι μόνιμες αναπηρίες των θυμάτων.

Σύμφωνα με στοιχεία, οι νέοι οδηγοί κινδυνεύουν πολύ περισσότερο να εμπλακούν σε δυστύχημα, σε σύγκριση με τους μεγαλύτερους σε ηλικία οδηγούς. Η κυριότερη αιτία θανάτων σε νέους ηλικίας 16 έως 20 ετών, είναι τα τροχαία ατυχήματα.

Λωρίδα έκτακτης ανάγκης

  • Η οδήγηση στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) απαγορεύεται σε όλα τα οχήματα. Επιτρέπεται μόνον στα οχήματα επείγουσας ανάγκης, δηλαδή το ΕΚΑΒ, την Πυροσβεστική και την Τροχαία καθώς και στα ειδικά οχήματα οδικής ασφάλειας και συντήρησης των αυτοκινητοδρόμων και οδών ταχείας κυκλοφορίας.
  • Η στάση στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά και μόνο σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Γενικά, είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι η οδήγηση και η στάση στη ΛΕΑ είναι επικίνδυνη για εσάς και το όχημά σας.

Οδήγηση και κινητό

Η οδήγηση είναι μια σύνθετη δραστηριότητα. Για κάθε 1,6 χιλιόμετρα, ο οδηγός πρέπει να παίρνει 20 αποφάσεις, ενώ διαθέτει λιγότερο από μισό δευτερόλεπτο για να αποφύγει μια σύγκρουση. Με βάση αυτά τα δεδομένα, οποιαδήποτε καθυστέρηση στην επεξεργασία των οπτικών πληροφοριών που συλλέγονται από τον εγκέφαλο, μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες.

Κατανάλωση αλκοόλ

  • Οποιαδήποτε ποσότητα αλκοόλ στο αίμα επηρεάζει την οδηγική ικανότητα και τα αντανακλαστικά του οδηγού. Έτσι, δεν μπορεί κανείς να πει με σιγουριά ποια είναι τα όρια του αλκοόλ, ώστε να οδηγεί με ασφάλεια.
  • 1 ποτήρι κρασί μειώνει τα αντανακλαστικά στο μισό, ενώ 3 ποτήρια κρασί μειώνουν τα αντανακλαστικά έως και 80%.
  • Εάν οδηγείτε με ποσότητα αλκοόλ στο αίμα σας διπλάσια από το επιτρεπόμενο όριο, είναι τουλάχιστον 50 φορές πιο πιθανό να εμπλακείτε σε μια μοιραία σύγκρουση με το όχημά σας, απ’ ό,τι ένας οδηγός που δεν έχει πιει.

Χρήση ζώνης ασφαλείας

  • Οι θάνατοι, οι αναπηρίες και οι τραυματισμοί που οφείλονται στα τροχαία δυστυχήματα αυξάνονται δραματικά σε όλο τον κόσμο. Κάθε χρόνο παγκοσμίως σκοτώνονται από τροχαία δυστυχήματα 1,2 εκατομμύρια άνθρωποι.
  • Οι αριθμοί δείχνουν μια ταχεία αύξηση και σύμφωνα με υπολογισμούς της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας, μέχρι το 2020 αναμένεται ο αριθμός των θανάτων να ανέλθει στα 2,4 εκατομμύρια ετησίως.
  • Τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν σήμερα την 9η συχνότερη αιτία θανάτου των ανθρώπων γενικά, και την 1η αιτία θανάτου σε παιδιά και νέους έως 25 ετών.

Μοτοσικλετιστές

Κάθε χρόνο χιλιάδες άνθρωποι στη χώρα μας βρίσκουν τραγικό θάνατο στην άσφαλτο. Από αυτούς, δυσανάλογα μεγάλο είναι το ποσοστό των μοτοσικλετιστών. Έτσι λοιπόν, παρότι οι μοτοσικλετιστές αντιπροσωπεύουν σχετικά μικρό ποσοστό της κίνησης (16,5%), σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της ΕΣΥΕ και του ΥΜΕ, αποτελούν το 35,8% των θανάτων από τροχαίο ατύχημα στη χώρα μας.

Οδήγηση σε σήραγγες

Η μέχρι τώρα εμπειρία έχει δείξει ότι τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν σε σήραγγες είναι ευκολότερο να εξελιχθούν σε καταστροφές, σε σχέση με αντίστοιχα ατυχήματα σε ανοικτό χώρο. Είναι απαραίτητο, επομένως, να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες εμφάνισης ατυχημάτων.

Υπολογισμός απόστασης ασφαλείας

Πάντα να οδηγείτε με μια ταχύτητα που θα σας επιτρέπει να σταματήσετε εγκαίρως σε μια απόσταση ελεύθερη μπροστά σας. Γι’ αυτό θα πρέπει να αφήνετε αρκετή απόσταση από τον μπροστινό σας, ώστε, εάν φρενάρει απότομα, να μπορέσετε να σταματήσετε.